Metodisterna samlades i Göteborg

13.09.2024 kl. 14:06
Metodisternas världsråd (World Methodist Council) samlar metodistfamiljen till en världskonferens (World Methodist Conference) vart femte år. I år sammanträdde konferensen för 22:a gången den 13-18 augusti i Göteborg. De 1100 deltagarna kom från 80 olika länder.

Göteborgskonferensen arrangerades lokalt av Equmeniakyrkan tillsammans med Metodistkyrkorna i Norge och Danmark.  Samtidigt hade Equmeniakyrkan sin kyrkokonferens med 1200 delegater från olika kyrkor runtom i Sverige.

De gemensamma kvällsmötena lockade mellan 3000 och 4000 personer. Vid söndagens gudstjänst installerades Equmeniakyrkans nya kyrkoledare Karin Wiborn tillsammans med den biträdande kyrkoledaren Niklas Piensoho. Lasse Svensson, som har varit kyrkoledare i 12 år, var inte längre valbar.

Metodistkonferensens titel, ”On the Move”, talar om att kyrkan är i rörelse. Tre huvudteman byggdes upp kring detta: migration, pilgrimsfärd och ledstjärna. Temana var uppdelade i olika seminarier, paneldiskussioner och föreläsningar.

Dessa tre teman hjälper oss att navigera i denna värld och genom dem söker vi rättvisa och fred för alla i världen. Från första början har metodismen följt Kristi exempel och sökt sätt att tjäna och älska våra medmänniskor.

Under temat migration fick konferensdeltagarna höra förstahandsuppgifter om invandring, hur dessa människor har välkomnats och kyrkornas gästfrihet. Vid seminarierna noterades också den ökande nationalismen i olika länder och man frågade sig vilken kyrkans roll är i detta sammanhang och hur WMC (World Methodist Council) agerar.

Temat pilgrimsfärd var praktisk vägledning om olika former av pilgrimsfärd och hur pilgrimsfärd påverkar människor. Huruvida det finns ”vägvisare” som leder till förändring i en människas andliga liv. Pilgrimsfärden presenterades utifrån olika konfessionella traditioners perspektiv.

Symbolen för ledstjärna-temat hämtades från norrskenet. De dyker upp på himlen mitt i mörkret. Vad kan vi lära oss av ljussignaler i en så mörk tid i världen? Hur kan vi som kristna vara ”salt och ljus”? Vilka goda tillvägagångssätt kan vi ha för kyrkans mission, tjänst, vittnesbörd, närvaro och evangelisation bland människor?

Från Finland deltog 14 personer i konferensen. Ekumeniska gäster var inbjudna från olika samfund och partnerorganisationer. Biskop Matti Repo representerade den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland och Ekumeniska rådet i Finland representerades av generalsekreterare Mayvor Wärn-Rancken och Sarah Tiainen, Ansvarsveckans koordinator.

Ärkebiskop Martin Modeus och Peter Lindvall (Svenska Kyrkan) var ekumeniska hedersgäster

Nya generalsekreterare i World Methodist Council. Rev. Dr. Reynolds Ferreira Leao Neto.

Representanter för Finland

Metodisterna i Göteborg: Sarah Tiainen, generalsekreterare av Global Christian Forum Casely B. Essamuah och Mayvor Wärn-Rancken.

Mayvor Wärn-Rancken
Generalsekreterare för Ekumeniska rådet i Finland