Ansvarsveckan börjar idag

20.10.2024 kl. 00:36
Välkommen med att fira Ekumeniska ansvarsveckan! Följ med på våra uppdateringar under veckan på FB. #ansvarsveckan #ansvarsveckan2024 #skapadetillgudsavbild

Länk till FB

Dag 1 (20.10)

Bibelställe: Gud sade: »Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.« Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. (1 Mos 1:26-27)

Reflektion: Genom att skapa människan till sin egen avbild sätter Gud ett outplånligt värde på varje människas liv. Som kristna delar vi tron på att varje människa bär på en gudomlig gnista, en bild av Gud själv. Detta betyder att vi är kallade att se varandras inneboende värde, oavsett kön, kultur, språk eller samhällsställning. Vår uppgift är att möta varandra med kärlek, respekt och rättvisa, eftersom vi alla är Guds avbilder.

Bön: Tack Herre för att jag är ett mirakel, så underbart skapad. Tack för dina dyrbara tankar om mig, dina goda planer, frid och hopp. Hjälp mig att se dig i min medmänniska och komma ihåg att även min medmänniska är lika dyrbar i dina ögon som jag är. Låt mitt liv få ära dig. Amen.

Ekumeniska ansvarsveckan firas 20-27.10.2024 med temat Skapade till Guds avbild. Vi är alla skapade till Guds avbild, på vårt eget sätt. Det innebär att ingen är mer värdefull eller viktig än någon annan. Ändå diskrimineras människor på olika grunder. Här kan kristna och kyrkorna vara förändringsagenter. Bakom all förändring ligger först självrannsakan och läkning, och sedan förmågan att vägleda och uppmuntra andra till positiv förändring.