Ekumeniska ansvarsveckan är snart här igen!

07.10.2024 kl. 16:03
Kyrkornas gemensamma människorätts- och ansvarskampanj Ekumeniska ansvarsveckan firas 20-27 oktober 2024. Temat i år är Skapade till Guds avbild. Ansvarsveckan 2024 kommer att fortsätta med temat en hållbar framtid, med fokus på det 10:e målet för hållbar framtid, som är att minska ojämlikheter.

Vi är alla skapade till Guds avbild, på vårt eget sätt. Det innebär att ingen är mer värdefull eller viktig än någon annan. Ändå diskrimineras människor på olika grunder. Här kan kristna och kyrkorna vara förändringsagenter. Bakom all förändring ligger först självrannsakan och läkning, och sedan förmågan att vägleda och uppmuntra andra till positiv förändring.
Vi inbjuder alla församlingar och kristna organisationer till att delta i denna gemensamma satsning. Aktuellt material, artiklar, diskussionsunderlag, andaktsmaterial och annat såsom t.ex. Hållbarhetsboken kan hittas på Ekumeniska Rådet i Finlands hemsida. Under och omkring Ansvarsveckan ordnas också olika typer av evenemang såsom seminarier, konserter, andakter, bönetillfällen, gudstjänster, mm. Om dessa kan läsas på hemsidorna som uppdateras kontinuerligt längsmed hösten.

En av de bärande principerna för Ekumeniska Rådet i Finlands arbete är att det man kan göra tillsammans ska man även förverkliga tillsammans. Därför vill ERF uppmuntra församlingar och gemenskap till att ta vara på situationen och ordna gemensamma ekumeniska satsningar på olika orter i form av t.ex. diskussionstillfälle, doing good-evenemang, konserter, eller varför inte ekumeniska gudstjänster, bönesamlingar eller andakter. Vi hoppas framför allt att ungdomar och unga vuxna ska få komma till tals och delta i planeringen och genomförandet av Ansvarsveckan på olika orter och i olika församlingar.

Man kan också följa Ansvarsveckan på some, antingen via Facebook eller ERF:s Instagram-konto @ekumenia.  På some kan man använda hashtags #skapadetillgudsavbild #ansvarsveckan. På hemsidan kommer det även att finnas färdig somematerial, Ansvarsveckans logo samt informativa PowerPoints fr.o.m. onsdag 9.10, varefter ni kan sprida dem i era egna kommunikationskanaler.

Välkommen med att fira Ekumeniska ansvarsveckan!
Med vänliga hösthälsningar,
Sarah Tiainen
Ansvarsveckans koordinator
Ekumeniska Rådet i Finland   PL 210 / Södra kajen 8   00131 Helsingfors  www.ekumenia.fi
Tilläggsinformation och intervjuer: sarah.tiainen@ekumenia.fi 040 660 3915

KOLLEKTER OCH GÅVOR
Det är möjligt att bära upp kollekt till förmån för eller ge en gåva till Ekumeniska ansvarsveckan genom följande kanaler: Ekumeniska Rådet i Finland (FO-nummer 0216994-2)
IBAN FI85 1018 3000 0744 03
BIC: NDEAFIHH
Referens: 3010
Mobile Pay: 30233

Ekumeniska Rådet i Finland har ett penninginsamlingstillstånd beviljat av Polisstyrelsen. Insamlingsnumret är RA/2021/1503. Insamlingstillståndet är i kraft fr.o.m. 9.11.2021 tills vidare i hela Finland förutom på Åland.
Vi tackar er för er gåva!