Gemensamma interantionella möten

23.04.2024 kl. 09.54 – 17.04.2026 kl. 09.55

Generalkonferens 23.4-3.5.2024 i Charlotte, USA

Metodisterna möts i Charlotte för generalkonferens i Nashville, Tennessee: Kommissionen för generalkonferensen meddelade att United Methodist General Conference 2024 kommer att hållas den 23 april - 3 maj 2024 på Charlotte Convention Center i Charl

"Kommissionen valde Charlotte som den plats som bäst uppfyller våra olika behov. Vi tror att delegater och deltagare kommer att bli nöjda med allt som staden har att erbjuda", säger Kim Simpson, ordförande för kommissionen för generalkonferensen. "Charlotte är en del av Western North Carolina Annual Conference - men på grund av den kortare tidsramen för planering kommer både Western North Carolina Conference och North Carolina Annual Conference att vara medarrangörer av evenemanget."

När kommissionen gjorde sitt val sade Simpson att den tittade på möteslokalernas lämplighet och kapacitet, tillgången på lämpligt utrymme, närheten till hotellrum, tillgängligheten och bekvämligheten av resor samt kostnaderna för möteslokaler, logi, måltider och flygbiljetter. Förslag från tre städer övervägdes, men i slutändan ansågs Charlotte vara bäst lämpad.

Charlotte, känd som Drottningstaden, är den 16:e folkrikaste staden i USA och en viktig knutpunkt för American Airlines. Det 600 000 kvadratmeter stora kongresscentret slutförde nyligen en utbyggnad på 126,9 miljoner dollar och ligger bara 7 mil från Charlotte International Airport och inom gångavstånd från 200 restauranger.

"Det är en ära för oss att vara värd för United Methodist Churchs generalkonferens 2024", säger biskop Kenneth H. Carter, Jr. från Western North Carolina Conference. "Vårt folk är gästvänligt och välkomnande, och vi litar på att de delegater som samlas för vad som lovar att bli en historisk sammankomst kommer att välsignas av staden Charlotte och delstaten North Carolina och dess värme och skönhet."

"Vi badar denna sammankomst i djup bön samtidigt som vi ber för varje delegat som kommer att söka den helige Andes ledning när vi tillbringar tid i helig konferens. Det är min bön att samma ande kommer att ge oss kraft och uppmuntra oss att se möjligheterna och leva ut löftet", sade biskop Leonard Fairley från North Carolina Conference. "Må ni få uppleva den vackra naturen i North Carolina och människornas fantastiska gästfrihet när ni utför rikets arbete och alltid kommer ihåg att ni är Guds älskade."

Den senaste generalkonferensen skulle ha ägt rum i Minneapolis, Minnesota, tills pandemin gjorde det nödvändigt att skjuta upp det fyråriga lagstiftande evenemanget till 2024. Vid den kommande konferensen kommer kommissionen att följa lämpliga protokoll i samband med COVID-19 för att skydda deltagarnas hälsa.

Delegater från Afrika, Europa, Asien och USA kommer att delta i den 11 dagar långa sammankomsten, som förväntas locka omkring 5 500-7 500 personer.

"Det är en sådan ära att få vara värd för United Methodist Churchs generalkonferens 2024", säger Mike Butts, verkställande direktör för Visit Charlotte. "Jag är glad att delegater och deltagare kommer att få uppleva regionens varma gästfrihet och njuta av alla de erbjudanden som gör Charlotte till en så dynamisk stad."

###

Om generalkonferensen

Generalkonferensen är det högsta politiska organet i United Methodist Church. Församlingen sammanträder i början av varje fyraårsperiod för att överväga revideringar av kyrkans lagstiftning samt anta resolutioner om aktuella moraliska, sociala, allmänpolitiska och ekonomiska frågor. Den godkänner också planer och budgetar för kyrkans alla program för de kommande fyra åren.

Kontakt med media:
Diane Degnan presscenter@umcom.org
615.742.5406

Nästa centralkonferensmöte blir i mars (ons-sö) 2025.